Aplikace principu neustálého zlepšování
Princip neustálého zlepšování by měl inspirovat vedení společnosti k celkovému rozvoji a růstu po tzv. "růstové spirále". Toho je však možno dosáhnout pouze tehdy, když je ve firmě důsledně naplněn Procesní způsob řízení - zlepšování je totiž nutno provádět již na nejnižších úrovních systému - jednotlivých procesech, jednotlivých pracovnících, jednotlivých částech produktu. Pouze takto pojatý systém pak dokáže vytvořit základ neustálého zlepšování a základ pro:
- hledání a odstraňování rezerv a plýtvání
- měření, analýzu a zvyšování efektivity jednotlivých částí realizace produktu
- motivaci a aktivizaci pracovníků a týmu k rozvoji výkonnosti a efektivity
- neustálé zlepšování produktu (výrobku, služby) a tím i pro dlouhodobý růst spokojenosti zákazníků, posilování jejich věrnosti
- aplikaci progresivní rozvojové spirály trvalého rozvoje a růstu celé organizace
Rozvojová, růstová spirála (Demingův cyklus):
PLAN - PLÁNUJ
DO - DĚLEJ
CHECK - KONTROLUJ
ACT - JEDNEJ
„Bohu věříme, všichni ostatní musí předkládat fakta.“
William Edwards Deming
Aby bylo dosaženo hlavního záměru implementace systému, tj. zvýšení kvality produktů a efektivity organizace jako celku, měly by být do tohoto trvalého základu zlepšování zakomponovány i podpůrné procesy a činnosti, které celkovou výkonnost a efektivitu též ovlivňují. Jedná se zejména o:
- řízení rozvoje lidských zdrojů, aktivizace a motivace týmu v zájmu zvyšování efektivity
- řízení finančních, informačních a logistických toků a činností
- předvýrobní procesy a činnosti (marketingový průzkum, strategie, taktika, plánování, vývoj apod.) a následné procesy a činnosti (zejména servis a péče o zákazníka, analýzy zpětných vazeb apod.))
- aplikaci progresivní rozvojové spirály trvalého rozvoje a růstu celé organizace
- rozvoj infrastruktury
Zpět na stránku ISO 9001